Nieuwe informatie in de Nieuwsbrief nummer 5 van 12 mei 2025.
Zie Link. Energietransitie - Gemeente Terneuzen
Neutrale positie
De gemeente Terneuzen volgt de plannen van Rijksoverheid nauwlettend en neemt een neutrale positie in. Op basis van de resultaten van het onderzoek zullen wij een standpunt innemen. Als blijkt dat Rijksoverheid het gebied, Paulinapolder, als geschikte locatie ziet voor de kerncentrale informeren we u uitgebreid over het vervolgproces.
Kamerbrief stand van zaken nieuwbouw kerncentrales 17 februari 2025
Vervolgstappen
Uiterlijk begin 2025 publiceert het ministerie van KGG de concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (concept-NRD). In de concept-NRD wordt beschreven welke locaties onderzocht zullen gaan worden. Daarnaast wordt het plan van aanpak beschreven waarmee we het milieuonderzoek willen uitvoeren, hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en welke aandachtspunten en onderwerpen in het onderzoek meegenomen worden. Tege
Meer informatie?
Op www.overkernenergie.nl vindt u achtergrond- en actuele informatie over de ontwikkelingen rond kernenergie. Als u zich inhoudelijk verder wilt verdiepen voorafgaand aan de rondetafelgesprekken, raden wij u in het bijzonder aan de volgende pagina’s te bekijken:
- Voorbereiding bouw vier nieuwe kerncentrales: Het kabinet Schoof heeft in het regeerprogramma aangegeven vier nieuwe kerncentrales in Nederland te willen bouwen. Daar gaat een periode aan vooraf van voorbereidingen, zoals: onderzoek naar de locatie, techniek, milieueffectrapportages, vergunningverlening, de aanbesteding en financiering. Op deze pagina vindt u hierover meer informatie.
- Wat is kernenergie en Waarom de keuze voor kernenergie?
- Webinar over de nieuwbouw kerncentrales over de start van de ruimtelijke projectprocedure. (februari 2024)
- Minister Hermans informeert Kamer over stand van zaken nieuwbouw kerncentrales (november 2024).
- Kamerstuk over advies landsadvocaat kerncentrales Eemshaven en beantwoording vragen over vertraging bouw nieuwe kerncentrale (februari 2025)
Zienswijze: ”Een polder te ver…”.
over de plaatsing van een 380 kV krachtstation
Beste inwoners Biervliet, Driewegen e.o.,
Gisteren heeft de werkgroep Energie de beschreven ‘Zienswijze’ gepresenteerd over de plaatsing van een krachtstation. We hebben het als Dorpsraad doorgenomen en vonden het: gedegen, objectief, goed onderbouwd en meedenkend in oplossingen voor ontwikkelingen naar de toekomst.
Met 4 van de 5 Dorpsraad stemmen is besloten de ‘Zienswijze’ met de titel ‘Een polder te ver….’ in te sturen naar Ministerie van Klimaat.
De eindconclusie staat hieronder.
Eindconclusie en voorkeur
Behoed West Zeeuws-Vlaanderen van industrialisatie ten behoeve van natuur, cultuur en het behoud van de belangrijkste economische pijlers: landbouw, recreatie en toerisme. De Dorpsraad Biervliet geeft de voorkeur aan de locaties 5, 6 of 9, respectievelijk “Kopje van Kanada”, N252 of Oude Zevenaarpolder gelegen in de gemeente Terneuzen, voor de bouw van een nieuwe 380kV hoogspanningsverbinding en een nieuw te bouwen 380/150 kV hoogspanningsstation, in plaats van de Paulinapolder (locatie 1) en de Mosselbanken (locatie 2). Op basis van onze zienswijze verzoeken wij u een weloverwogen locatiekeuze te maken en rekening te houden met onze bezwaren op de komst van een 380kV hoogspanningsverbinding en een nieuw te bouwen 380/150 kV hoogspanningsstation in de Paulinapolder en/of de Mosselbanken.
Klik HIER voor de ingediende zienswijze.
Woningbouw in ZeeuwsVlaanderen irt mogelijke komst van twee kerncentrale kerncentrales.

Ontwikkeling in de woningbouw en economische groei.
Als het gaat om de huizenmarkt in Zeeland, dan laten analyses van ABF research zien dat de provincie momenteel een tekort heeft van 3.000 woningen (cijfers over 2024). Dit drukt zich uit in een woningtekortpercentage van 1,6 procent. Ondanks dit tekort is Zeeland de enige provincie die voldoet aan de ambitie van het Rijk om het woningtekort in Nederland terug te brengen naar twee procent in 2030.
Het Rijk stelt dat een tekort van twee procent passend is bij een ‘gezonde’ woningmarkt (niet alle woningzoekenden zullen direct een woning vinden en zij zullen enige tijd moeten zoeken en wachten op een geschikte woning). ABF verwacht dat tot 2030 ongeveer 9.400 woningen moeten worden bijgebouwd in Zeeland om aan de woningbehoefte te voldoen en onder de norm van twee procent te blijven.
De Provincie en gemeenten in Zeeland sloten vorig jaar de Zeeuwse Woondeal (2023), aanvullend op de prognoses van ABF. De Zeeuwse partijen verwachten in de toekomst meer huishoudens dan het Rijk en stellen daarom de ambitie om van 2022 tot 2030 16.500 nieuwe woningen te bouwen. Hiervan moeten 13.720 betaalbaar zijn, waaronder sociale huurwoningen, betaalbare koopwoningen tot de NHG-grens en flexwoningen.
Gevolgen voor Zeeland
Als het gaat om de mogelijke komst van twee nieuwe kerncentrales, dan is een aantal directe gevolgen te verwachten. Deze directe gevolgen zijn:
• De komst van nieuwkomers vergroot het inwoneraantal in Zeeland en verandert de samenstelling van de bevolking. Het aantal hangt af van afspraken met de bouwer en het lokaal gevoerde beleid. Uit ervaring blijkt dat 64 procent uit nieuwkomers bestaat hetgeen ongeveer neerkomt op 5.000 mensen tijdens de piekfase van de bouw.
• De vraag naar woningen in Zeeland zal stijgen, met een tijdelijke behoefte aan huurwoningen en verblijfsaccommodaties tijdens de bouw, en een toename van de vraag naar koopwoningen in de exploitatiefase. De druk op de woningmarkt verminderd door campussen voor bouwpersoneel (twee op de drie nieuwkomers wonen op een campus).
• Het verkeer rond de bouwlocatie zal toenemen door de komst van nieuwe werknemers. De toename hangt af van lokale keuzes en afspraken met de bouwer. Dit kan beperkt worden door P&R-terreinen, bussen en campussen naast de bouwlocatie.
• In het algemeen zullen de sociale gevolgen van de bouw van de kerncentrales groter zijn dan die van de exploitatie, doordat veel nieuwkomers tijdens de bouw tijdelijk in de regio blijven, wat de sociale impact vergroot. In de exploitatiefase vestigen nieuwe werknemers zich langer of permanent.
Gevolgen voor de directie omgeving bijvoorbeeld omgeving Biervliet.
Wonen
• Het bouwproject kan zorgen voor langere reistijden (door meer verkeersdrukte) en voor verlies van landelijke kenmerken waardoor de woonbeleving van inwoners in de regio kan verslechteren.
• Meer nieuwe inwoners in de regio kan helpen om voorzieningen in kleine dorpen te behouden cq op nieuw te introduceren.
• Na de bouw van de kerncentrales kan een ‘boom and bust’-scenario ontstaan op de woningmarkt, waarbij tijdelijk personeel vertrekt, wat leegstand, verlies van voorzieningen en dalende huizenprijzen tot gevolg kan hebben.
• Investeringen in de infrastructuur kunnen de regio beter bereikbaar maken en Zeeland /ZeeuwsVlaanderen mogelijk aantrekkelijker maken voor wonen en werken.
Samenleving
• De komst van veel nieuwkomers kan de sociale cohesie in kleine dorpen onder druk zetten, door verdringing op de woningmarkt en culturele botsingen tussen de autochtone bevolking en de nieuwkomers.
• Na de bouw kan de sociale cohesie verbeteren, vooral wanneer nieuwkomers zich permanent vestigen en het lokale leven stabiliseert.
Veiligheid
• De komst van nieuwkomers kan leiden tot meer (kleine) delicten en drukte op de weg, wat de feitelijke veiligheid kan beïnvloeden, en mogelijk ook gevoelens van onveiligheid vergroot.
Gezondheid
• De toenemende vraag naar zorg kan leiden tot een daling in de zorgkwaliteit, door een tekort aan zorgprofessionals, langere wachttijden en vertraagde ambulances.
• Meer verkeer vergroot het risico op verkeersletsel en kan de gezondheid van bewoners langs drukke wegen schaden.
Verwachtingen over de effecten en impact voor Zeeland
Milieu
• Door de werkzaamheden kan de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof toenemen. Tijdens de bouw wordt ook grondwater aan de bodem onttrokken wat (tijdelijke) gevolgen kan hebben voor de grondwaterstand en de mate van verzilting. Verder bestaat de zorg dat groene elementen uit het landschap verdwijnen met mogelijke negatieve gevolgen voor de biodiversiteit.
Wonen
. De tevredenheid met de woonomgeving kan rondom de beoogde locatie dalen door . ervaren lawaai, stof, verkeersdrukte en verstoring van het landschap. Wel moet hier worden opgemerkt dat het maximale geluid dat is toegestaan bij een bouw aan wettelijke eisen gebonden is.
• De activiteiten tijdens de bouw kunnen leiden tot trillingen en daarmee tot schade aan bestaande gebouwen en infrastructuur.
• Na de bouw kan het woongenot mogelijk weer herstellen, mits er wordt geïnvesteerd in bijvoorbeeld blijvende infrastructurele verbeteringen en groenvoorzieningen.
Gezondheid
• De bouw kan negatieve gezondheidseffecten hebben door ervaren hinder, overlast en mogelijke schadelijke emissies naar water, lucht en bodem.
Veiligheid
• Het gevoel van onveiligheid kan toenemen door de zorgen die er zijn over de aanwezigheid van kerncentrales in een risicovol gebied met onder andere bedrijven die aardolie verwerken en vloeibare gassen opslaan. Dit gevoel wordt versterkt door de verwachte toename van verkeersbewegingen, die de kans op ongevallen vergroten.
uit: "Lusten en Lasten in balans. ....".
Om de Borselse voorwaarden, de voorwaarden van de provincie en de mogelijke kansen voor meerwaarde verder aan te vullen en aan te scherpen, hebben de gemeente Borsele en de Provincie Zeeland aan HZ | University of Applied Sciences en aan Lysias Advies de opdracht verstrekt om een impactonderzoek uit te voeren. Het doel van dit onderzoek is om een reële inschatting te maken van de impact die de bouw van nieuwe kerncentrales in Borssele met zich meebrengt. Daarbij gaat het om de impact van de bouw en exploitatie van twee nieuwe kerncentrales op de inwoners in de directe omgeving van de centrales, inwoners in het overige deel van Zeeland en andere betrokkenen in de regio.
Vinger aan de pols…..
Data om in de gaten te houden…..


